tirsdag, august 3

feed me

Den oppmerksomme leser (Jo?) har sikkert lagt merke til at Mintgrön har fått et XML-ikon. I dag har jeg nemlig endelig forstått det mest grunnleggende med XML/RSS/Atom whatever. Takk også til Even for et spark bak på lørdag: "Dere må bruke RSS!" Ok, jeg har skjønt at det er lurt i betydningen effektivt, men samtidig tenkt at det virker litt kjedelig. Nå skjønner jeg at feed er gøy, og at det fra nå av blir mye enklere å følge med. I stedet for å sjekke en million web-sider og blogger hver dag, har jeg nå én oversikt hvor jeg ser hvem som har oppdatert siden sist, og hva nye poster handler om. Jeg har valgt å bruke Bloglines som feed-leser. Valget er forholdsvis tilfeldig, og jeg aner ikke om det er det beste alternativet.

I Blogger er det latterlig enkelt å aktivere XML-basert Atom-feed slik at feed-lesere (eller -samlere/søkere?) kan følge med på oppdateringer. Med Feedburner kan du legge til en kompatibel RSS-versjon for feed-lesere som ikke støtter Atom. Både RSS og Atom er basert på XML (standard for informasjonsutveksling mellom programmer på nettet). Det blir litt rørete at det finnes ulike slike standarder, men slik er det nå en gang ofte med datating. Mer info og flere linker til feed-lesere finner du blant annet på Feedburner.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Slik går det. Til slutt står man der. På fest, og maser på vennene sine om å skaffe seg XML feeds til webloggene sine. Og om jeg kunne sendt det øyeblikket noen år tilbake til meg selv skulle jeg nok også turt å kjøpe noen internettaksjer. Litt som når jeg så en varebil med en vits ('don't you wish your wife was as dirty as this') og en webadresse skrevet med en finger på bakruta. Viral webmarketing, you know, for kids. Jeg leser fôr (som jo må bli norsk for feed) med netnewswire på macplanka.

Og når vi er i gang med trebokstaversakronymer som kommer til å forandre verden: RDF og OWL. Mark-up for semantisk web. Akkurat ratifisert av W3C og måten maskinene endelig kommer til å forstå hva vi prater om hele tiden.

e

3:57 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home